• يکشنبه ١ مرداد ١٤٠٢-١٢:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧١٦٢
در بررسی گزارش اقدامات سازمان سرمایه گذاری شهرداری مطرح شد؛ 9-163

از حبس 80 هزار میلیارد تومانی سرمایه شهر تا برخورد قهری مدیران دوره قبل با پروژه‌های سرمایه‌گذاری

اعضای شورای شهر تهران در جریان قرائت گزارش اقدامات سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران واکنش نشان دادند و در خصوص راهبردهای این سازمان اظهاراتی را ارائه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ محمد آخوندی در یکصد و شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش اقدامات سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران با بیان اینکه از ۴۶ پروژه مشارکتی که به نتیجه نرسیده ۸۰ هزار میلیارد تومان از پول شهر و شهرداری بلاتکلیف است، اظهار کرد: به گفته همکاران ما در سازمان سرمایه گذاری رقم اصلی حتی دو برابر رقم اعلامی است؛ لذا موضوع اهمیت دارد.
وی با اعلام اینکه ۴۵ درصد سهم شهرداری ۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: ۲۳ پروژه مشکلات حقوقی دارد و رفع آن در حال پیگیری است؛ ۲۳ مورد مشکلات شهرسازی و ۱۳ مورد نیز مشکلات ملکی دارند؛ برخی پروژه ها هر سه مشکل را با هم دارند، ۱۲ پروژه دو مشکل و ۱۹ پروژه نیز یک مشکل را دارند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: باید کمیته ای با حضور شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر شکل بگیرد و برای ۱۳ پروژه در این کمیته تصمیم گیری شود، حتماً باید چنین ترکیبی از اعضا برای این پروژه ها تدبیری اتخاذ کنند.
آخوندی با اشاره به اینکه شیوه نامه های نحوه سرمایه گذاری در سازمان در حال بررسی است تا برای تصویب به شورا ارسال شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی نیز برای جلب مشارکت سرمایه گذاران داریم که ارائه خواهیم داد.
 
خاصه باف: مشکلات ۷ پروژه تا پایان سال حل و فصل می‌شود
نوید خاصه‌باف در یکصد و شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از ۱۰۰ پروژه سرمایه گذاری ۴۶ طرح دارای مشکل است و علت عمده این است که در دوره قبلی به دلایل مختلف مورد برخورد قهری قرار گرفته است، اظهار کرد: هیئت های اندیشه ورز برای بررسی مشکلات و ارائه راهکار تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه ۱۱ پروژه کلان به طرح تبدیل شده و ۹ طرح نیز در حال بررسی است، یادآور شد: ۱۶ پروژه قابل وصول با سرعت بیشتر مورد بررسی جدی تر است و از ۳۰ پروژه با اولویت بعدی نیز ۹ پروژه تعیین تکلیف شده است.
خاصه‌باف با اعلام اینکه مشکلات پارکینگ طبقاتی گرات، بیمارستان آتیه ۲، سینما باران، مسکونی نیلوفر، تجاری اداری سعدی، یاس، خلیج فارس و مدائن به طور کلی حل و فصل شده است، یادآور شد: مشکلات هفت طرح نیز تا پایان سال حل و فصل خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه هفته گذشته با سرمایه گذار یکی از طرح ها به نتیجه رسیدیم، تصریح کرد: از ۳۰ پروژه بلاتکلیف که تعدادی از آنها پیشرفتی نداشتند، مشکلات تعدادی از آنها برطرف شد و مجتمع تجاری شهر آفتاب نیز به نتیجه رسید و آماده واگذاری است و بازار قطعات خودرو نیز واگذار شده است.
خاصه‌باف با بیان اینکه پمپ بنزین یادگار امام بلاتکلیف بود و گره کوچک آن برطرف و اقدامات از ماه گذشته آغاز شد، خاطرنشان کرد: تعدادی از پروژه ها به کارهای سخت تر و دعاوی بیشتری نیاز دارد که امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم مشکلات این طرح ها را نیز برطرف کنیم.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه طولانی بودن روند صدور مجوز برای طرح ها یکی از مشکلات این پروژه ها بوده است، یادآور شد: مجوز پروژه های دارای ارزش پنج تا ۲۰ میلیارد تومان در اختیار مناطق قرار دارد و این امکان تا ۱۰۰ میلیارد تومان نیز فراهم شده است.
وی با بیان اینکه کارگروه های مشترکی برای فرصت های موجود در مناطق تشکیل شده است، گفت: بخشی از مشکلات نیز اسناد مالکیت و معارضین ملکی بود که در قراردادهای جدید مورد توجه قرار گرفته تا تکرار نشود و با سازمان املاک تعاملاتی داریم تا قفل پروژه ها باز شود و از سویی دیگر با پیگیری هایی که صورت گرفت مشکلات حقوقی تعدادی از پروژه ها نیز رفع شد.
خاصه‌باف با تأکید بر اینکه برای الزام پاسخگویی مناطق برای جذب سرمایه گذار ۴۴ همت در سه پهنه را تعیین تکلیف کرده ایم و هر ماه از آنها گزارش دریافت خواهیم کرد، یادآور شد: برای جذب سرمایه گذاری های خرد نیز اقدام کرده ایم و از سویی دیگر برای سهولت دسترسی سرمایه گذاران تا دو هفته دیگر ساختمان سازمان به خیابان بهشت منتقل می شود.
وی با اشاره به آموزش تخصصی مدیران جهت جذب سرمایه گذاران، خاطرنشان کرد: کارگروه های تخصصی از جمله هوای پاک و حمل و نقل تشکیل شد که در همین راستا فراخوان جذب سرمایه گذار برای تأمین موتور سیکلت برقی در آینده نزدیک منتشر می شود.
 مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۸ مرکز خدمات درمانی و پزشکی در سطح شهر از شرایط خوبی برای ارائه خدمت برخوردار نیستند، اظهار کرد: ورود بخش خصوصی می تواند موجب تحول در این زمینه شود که کارگروهی را برگزار کردیم تا به صورت پایلوت در مناطق یک تا سه، ورود سرمایه گذاران را عملیاتی کنیم و اگر موفقیت آمیز بود به سایر مناطق نیز تسری داده شود.
خاصه باف با تأکید بر اینکه از ۱۱ پروژه، مشکلات فنی دو مورد پروژه زباله سوز تا یک هفته آینده رفع می شود و برای فراخوان آماده خواهد شد، تصریح کرد: فراخوان معماری یکی از طرح ها هفته گذشته آماده شد و تا شهریورماه فراخوان برای جذب سرمایه گذار انجام می شود.
وی با بیان اینکه مدل های مالی بازگشت سرمایه برای تونل شهید متوسلیان در حال بررسی است تا به عنوان طرح مشارکتی ارائه شود، گفت: برای ساماندهی اسلام آباد و روددره، هتل کوهستان، چهار هتل جنگلی و گردشگری، سرزمین آسمان ها و ایجاد شهربازی در این فضا در حال پیگیری هستیم.
خاصه باف با اعلام اینکه طرح های مطالعاتی چهار پروژه نیز در دستور کار است، یادآور شد: از جمله درخواست های سازمان سرمایه گذاری شامل تسریع در اصلاح مفاد ماده ۲۶ و تصویب لایحه ردیف بودجه، تسهیلات تشویقی برای سرمایه گذاران و اختصاص اعتبار از سوی سازمان املاک برای رفع معارضین است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه عده ای به عنوان سرمایه گذار وارد می شوند و قصد سوء استفاده دارند، گفت: با توجه به این موضوع دقت نظر برای جذب سرمایه گذاران در سازمان وجود دارد.
 
چمران: 80 هزار میلیارد تومان از سرمایه شهر حبس شده است
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، در واکنش به قرائت این گزارش با بیان اینکه دیدگاه این سازمان به سرمایه گذار باید تغییر کند گفت: نباید به افرادی که با منابع مالی به دنبال مشارکت و سرمایه گذاری هستند نباید به چشم دزد به آنها نگریسته شود چرا که تلاشهای بسیاری برای جذب سرمایه گذار انجام می شود و برای این اقدام هزینه و برنامه های مختلفی صورت می گیرد اما در زمانی که حضور سرمایه گذار مسجل می شود با بروز برخوردهای نامناسب رانده می شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه حدود 80 هزار میلیارد تومان از سرمایه شهر حبس شده و نمی توان کاری در این خصوص انجام داد، تاکید کرد: این نوع نگاه صرفا محدود به دوره خاصی نیست بلکه ما از ابتدای دور دوم هم با این چالش مواجه بودیم و تاکید داشتیم که نوع نگاه به سرمایه گذار باید تغییر کند و باید با دقت و دقیق موارد قراردادها و موضوعات سرمایه گذاری بررسی و احصا شود تا در فرآیند آن خللی بوجود نیاید و موجب بروز اختلاف نشود.
 
اقراریان: ریشه خلل و نقصی امروز شهرداری عدم توجه به تذکرات اعضای شوراست
رئیس کمیته نظارت شورا نیز با اشاره به اینکه بنده دو تذکر در خردادماه امسال در باب موضوع سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی اعلام کردم گفت: توقع این بود که معاونت برنامه ریزی پاسخ تذکرات ما را قبل از حضور و قرائت گزارش اعلام می کرد تا موارد اعلامی تعیین تکلیف می شد اما متاسفانه می بینیم اهتمام ویژه و جدی از سوی شهرداری در خصوص پاسخ به پرسش برخی اعضا وجود ندارد.
وی عنوان کرد: می توان گفت ریشه بروز برخی از مشکلاتی که بین اعضای شورا و مجموعه شهرداری تهران به وجود می آید خلل و نقصی است که امروز در معاونت برنامه ریزی شاهد هستیم.
عضو شورا در ادامه افزود: حدود دو سال از عمر شورای شهر گذشته و توصیه دارم اگر در برخی حوزه ها افراد کارآمدی لازم را ندارند فکری برای ایجاد تغییرات باشید، چرا که شما در سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران زمان زیادی را تلف کردید تا به جمع بندی برسید که این سازمان نیازمند تغییر و تحول مدیریتی است.
وی تاکید کرد: اگر این توجه لازم در همان سال گذشته صورت می گرفت بسیاری از مسائلی که به عنوان طرح و ایده مطرح بود الان به عنوان یک پروژه عملیاتی اجرایی شده بود و در اختیار شهر قرار می گرفت.
اقراریان در خصوص تبصره یکم سند جامع سرمایه گذاری خاطر نشان کرد: متاسفانه یکی از مسائل و چالش هایی که ما در پروژه های مشارکتی شاهد بودیم و هستیم و ریشه آن و ابعاد مشارکت ها چون شفاف نبوده الان در کش و قوس موارد حقوقی هستند، از این رو معتقدیم که ما یک سازمان را با چنین ماموریتی مصوب کردیم اما این خطر حس می شود که اهتمام به مفاد این سند نادیده گرفته شود و هر سازمانی به طور خاص اقدام به فعالیت های مشارکتی کند.
وی در ادامه اظهار کرد: به طور مثال موضوع ساماندهی مشاغل است که در حال حاضر وارد پروژه های مشارکتی شده و قطعا چنین اقداماتی در نهایت به دعوی های حقوقی ختم خواهد شد؛ در خصوص پمپ بنزین های کوچک مقیاس نیز قراردادهای آنها با چالش های زیادی همراه است و در آینده موضوع قطعاً به دعوی حقوقی تبدیل خواهد شد و علت آن عدم وجود نظارت سازمان سرمايه گذاري و مشاركت های مردمی است.
 عضو شورا در پایان افزود: ما در مصوبه شورای شهر تهران، وظایفی را در ماده یکم، هفتم و تبصره های ذیل این ماده ها، مواردی را به شهرداری تکلیف کردیم اما تا کنون هنوز مشخص نیست که تکالیف به چه نتیجه ای رسیده است، ضمن آنکه با توجه به موظف بودن ارائه گزارشات 6 ماهه شهرداری در حوزه سرمایه گذاری به صحن شورای شهر می بینیم این اقدام پس از وقفه 2 ساله صورت گرفته است.
 
شمس احسان: تأمین اتوبوس و مترو در لیست پروژه های سرمایه گذاری قرار گیرد
زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری برای پیگیری امور، تأکید کرد: بوستان آزادگان از ابتدای این دوره مورد توجه ما بود و قرار بر این شد به عنوان یک طرح ویژه گردشگری با رویکرد مشارکتی اجرایی شود، این طرح از سال ۹۴ به دلیل مستهلک شدن تجهیزات تعطیل شده بود و امیدواریم تا پایان سال تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: انتظار بر این است که پروژه های بزرگ مقیاس، طرح های حوزه حمل و نقل و خدمات شهری و محیط زیست از جمله تأمین اتوبوس و مترو در لیست پروژه های سرمایه گذاری قرار گیرد.
شمس احسان با بیان اینکه مستندات مالی سرمایه گذاری تونل شهید متوسلیان باید به شورا ارائه شود، گفت: باید بخش حقوقی سازمان سرمایه گذاری با توجه به مشکلات این حوزه فعال باشد و از سویی دیگر پایگاه اطلاع رسانی فرصت های سرمایه گذاری این سازمان شکل گیرد.
 
سلیمانی: مسائل حقوقی سازمان دچار چالش های جدی است
در ادامه نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با اشاره به بازدید از سازمان سرمایه گذاری، اظهار کرد: واقعیت این است که این سازمان محل تقاطع بهره برداری و بهره وری بهینه فرصت های مشترک بین شهر و شهروندان از مسیر شهرداری است، اما مسائل حقوقی دچار ضعف ها و چالش هاست، در حال حاضر به طوری کلی دعاوی پرشماری علیه سازمان در دستگاه قضایی را شاهد هستیم و این بخش باید تقویت شود.
وی ادامه داد: عدم وجود تعامل بین سازمان و بخش های مختلف از جمله مناطق شهرداری، سازمان ها و شرکت ها از دیگر چالش های موجود در این زمینه است و از سویی دیگرعدم شناخت درست سرمایه گذاران را نیز شاهد هستیم.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، موضوع اهلیت سنجی برای جذب شرکای سازمان، بی ارزش شدن ضمانت نام ها بدلیل رشد نرخ تورم، عدم طی شدن صدور مجوز های لازم و نبود نظارت صحیح ودقیق پیش از انعقاد قرارداد را از دیگر چالش های این سازمان برشمرد.
 
صادقی: لزوم وجود بانک اطلاعاتی برای پروژه های مشارکتی
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه موارد مطرح شده مربوط به حال و گذشته است، تأکید کرد: اگر قرار است به سوء مدیریت های سابق اشاره نکنیم، حداقل باید موارد احصا شده فعلی را پیگیری کنیم.
وی تغییرات درمفاد قراردادها، فقدان مطالعات امکان سنجی، ایرادات حقوقی و نظرات کارشناسان دادگستری را از مشکلات طرح های مشارکتی دانست و افزود: باید بانک اطلاعاتی در سازمان سرمایه گذاری برای پروژه های مشارکتی شکل بگیرد و اطلاعات ارائه شود.
صادقی با تأکید بر اینکه تنوع در مراجع حل اختلاف یکی از مشکلات پروژه های سرمایه گذاری است، یادآور شد: شرایط فسخ قراردادها نیز متنوع است که همین موضوع مشکلاتی را ایجاد می کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه صورت جلسات مغایر با مصوبات تنظیم می شود، تصریح کرد: بخشی از نظرات کارشناسان دادگستری با واقعیت بازار بسیار متفاوت است و باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
مظفر: انتقاد از برگزاری فراخوان غیر واقعی و جذب سرمایه گذاران بی کفایت
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه آیین نامه معاملات شهرداری تهران نسبت به پروژه های مشارکتی سکوت کرده است، گفت: برای مثال یک سرمایه گذار می خواهد تعدادی جایگاه سوخت بسازد و ما به شکل غیرواقعی فراخوان برگزار می کنیم و در این فراخوان کسی برنده می شود که به دلیل عدم دانش یا کفایت لازم و فقط به دلیل پرداخت بالاتر، برنده شده و بساط پروژه را بر هم می ریزد، در حالی که باید کسی برنده شود که ارزش افزوده برای شهر داشته باشد و آیین نامه معاملات می تواند این مشکل را حل کند.
وی با تقدیر از اینکه معاون مالی شهرداری روحیه محافظه کارانه ندارد، یادآور شد: پرونده هایی که سالها خاک می خورده خارج شده اند و در حال بررسی هستند که جای امیدواری دارد با روحیه مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری، مشکلات این طرح ها برطرف شود.
 
علوی: پیشنهاد اصلاح مفاد ماده ۲۶ به نفع سرمایه گذاران
سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری نیز با اشاره به برگزاری جلسه ای با دست اندرکاران طرح های مشارکتی، گفت: نمی توان یک شبه بسته ای را ارائه کرد و از آنها خواست وارد مشارکت شوند و انتظار داشت که مردم جرأت سرمایه گذاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که ترک فعلش ضرر مالی زیادی به تهران زد، پرونده هایی بود که در سازمان مشارکت ها جمع بندی نشد و اکنون در دعاوی حقوقی برای هر پرونده رقم تأخیر از ما خواهند گرفت، تصریح کرد: برای مثال تنها برای یک طرح ۲۷۰ میلیارد تومان تأخیر در دادگاه در نظر گرفته شده بود.
علوی با تأکید بر اینکه مردم وقتی اعتماد خواهند کرد که در قراردادها صرفاً منافع شهرداری دیده نشود و منافع سرمایه گذار نیز مورد توجه باشد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد اصلاح مفاد ماده ۲۶ باید سریعتر بررسی شود تا سرمایه گذاران متضرر نشوند. ما برای اداره این شهر به مشارکت مردم نیاز داریم و سرمایه گذاران باید وارد شوند؛ گزارش ارائه شده نشان داد که روند در سازمان سرمایه گذاری مثبت است و امیدواریم تداوم داشته باشد.
 
امانی: سرمایه گذار پیمانکار نیست شریک ماست
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه سرمایه گذاری قصه پر غصه ای در کشور است، گفت: کاش چند تن از سرمایه گذاران به شورا دعوت می شدند تا به عنوان نماینده مردم با ما سخن بگویند تا راحت تر بتوانیم بگوییم که مشکلات سرمایه گذاری در کشور و شهرداری چیست.
وی افزود: دوره قبل می خواستند پرونده سازی کنند و به مراجع قضایی پرونده هایی را دادند که در تمام این موارد شهرداری محکوم شد؛ تقاضای من این است که روی پروژه های سرمایه گذاری برچسب فساد نزنید.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی با اشاره به نامه خود به شهردار تهران با موضوع پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی در شهرداری، یادآور شد: موضوع فساد اشتباه در اینجا مطرح است؛ سرمایه گذار پیمانکار نیست شریک ماست. او می توانست در دیگر کشورها سرمایه گذاری کند اما دلش برای این شهر سوخته و وارد شده است؛ ما همایش سرمایه گذاری برگزار می کنیم اما روی پروژه سرمایه گذاری که دوره قبل اتفاق افتاد نام فساد می گذاریم.
وی با تأکید بر اینکه اگر یک ریال از پول مردم را نادیده بگیریم باید پاسخگو باشیم، گفت: ما هیچ چیزی جز زمین و صدور پروانه به سرمایه گذار نمی دهیم اما برعکس دنیا که حق همیشه با مشتری است، حق همیشه با ماست.
امانی با بیان اینکه ورود سرمایه گذاران جدید به طرح ها و عدم اجرای طرح از سوی طرفین از مشکلات طرح های مشارکتی است، تأکید کرد: باید دیدگاه ها در این زمینه تغییر کند.
 
سروری: باید پاسخ سرمایه گذاران را سریعتر بدهیم
پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید سرمایه گذار را فرصت بدانیم و نه تهدید، گفت: باید آسیب شناسی های دقیقی از دلایل عدم موفقیت سرمایه گذاری در شهرداری شکل بگیرد و فرایندی نیز در نظر گرفته شود تا پاسخ سرمایه گذاران را سریعتر بدهیم.
وی ادامه داد: فرایندهای اداری معیوب است و ما می خواهیم با فرایندهای فربه، سرمایه گذار جذب کنیم اما با این روند، سرمایه گذار عطای کار را به لقای آن می بخشد لذا باید فرایند را بهبود بخشیم.
پرویز سروری، نایب رئیس شورا در ادامه روند بررسی گزارش مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در خصوص اهم فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های در دست اقدام در قالب تذکری بیان کرد: اولا ما باید یک بررسی دقیق داشته باشیم در این مورد که چه علتی وجود داشته که از زمان قبل از انقلاب سرمایه‌گذاری در شهرداری تهران با شکست مواجه شده و همه پروژه‌ها تقریبا ناموفق بوده است، حتما مشکلی در فرآیندها وجود دارد که باید رفع شود. 
سروری در ادامه در خصوص فرهنگ برخورد با سرمایه‌گذار در شهرداری نیز متذکر شد: فرهنگ برخورد با سرمایه گذار در شهرداری با مشکل مواجه است، ما برای اداره شهر نیازمند به سرمایه سرمایه‌گذاران هستیم، اگر متناسب با این موضوع یعنی داشتن این نگاه که به سرمایه‌گذار به عنوان یک فرصت و نه تهدید نگاه کنیم، دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود؛ بنابراین باید آسیب شناسی دقیقی از علل عدم موفقیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری تهران صورت گیرد، لذا پیشنهاد می‌شود برای این منظور یک فرآیند منضبط و هوشمندی را طراحی کنیم که در کوتاه‌ترین مدت ممکن پاسخ سرمایه‌گذار داده شود، گاهی ۸ الی ۹ ماه سرمایه‌گذار منتظر پاسخ می‌ماند، مشکل سازمان سرمایه‌گذار نیست بلکه فرآیندهای اداری بسیار فربه است. 
وی افزود: طبیعی‌ است که این امر موجب فرار سرمایه‌گذار خواهد شد، از این نظر فرصت خوبی است برای اینکه بتوانیم در این دوره برخی مشکلات و معایبی را که در مسیر سرمایه‌گذاری وجود دارد، برطرف کرده و بتوانیم توسعه جدی خدمات دهی به مردم را در قالب سرمایه‌گذاری انجام دهیم. 
 
پیرهادی: نقش مشارکت های مردمی در تبصره 19 مشخص شود
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست نیز در جریان بررسی این گزارش متذکر شد: هر سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری در هر مجموعه را دارد در ابتدا باید تکلیفش مشخص باشد و آن اف‌اسی که قرار است برای این کار آماده شود که قاعدتاً از وظایف سازمان سرمایه‌گذاری بوده و این سازمان باید روی آن متمرکز شود، بسیاری از مواقع اف‌اس‌های خوبی نداریم شاید به دلیل تعداد اندک متخصصین این امر باشد که به نظر می‌رسد که متخصصین این حوزه باید این کار را انجام دهند، فرآیند جذب سرمایه گذار نیز بسیار طولانی است که باید کوتاه شود. 
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در ادامه به نقش ارتباطات موجود میان برخی سازندگان با شهرداری‌های مناطق اشاره داشته و بیان کرد: در مراجعات سرمایه گذاران به مناطق، در بسیاری از مواقع به واسطه ارتباطاتی که برخی سازندگان با شهردار یک منطقه دارند و بر اساس اعتمادی که بین آن‌ها و شهردار منطقه وجود دارد، سرمایه‌گذاری‌هایی در منطقه شکل می‌گیرد که  این نحوه سرمایه‌گذاری و ارتباط آن با سازمان سرمایه‌گذاری بسیار طولانی بوده و باعث نا امیدی شهرداران مناطق می‌شود، اگر این مشکلات برطرف شود به کارآیی فرایندها کمک خواهد شد. 
وی در ادامه اشاره‌ای هم به تبصره ۱۹ داشت و خواستار آن شد که نقش مشارکت‌های مردمی در این باره مشخص شود. 
 
بابایی: استقبال از پروژه های مشارکتی سودآور برای شهر
در ادامه بررسی گزارش مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری، مهدی بابایی، عضو شورا  نیز با تاکید بر اینکه در اینجا موضوع اصلی مربوط به فرهنگ سازمانی است، متذکر شد: موضوع اصلی در اینجا مربوط به فرهنگ سازمانی است، فرهنگی که حتی با اولویت اول در خود آن سازمان باید ساری و جاری شود، اینکه برای اداره این سازمان مدیری منصوب شده که خود درگیر این فرهنگ غلط درون سازمانی نیست،  اتفاق خوبی است. 
وی ادامه داد: رصد تلاش‌ها و اقدامات مدیر این سازمان نشان دهنده یک حرکت رو به جلوست، لذا درخواست می‌شود افرادی از اداره کل حقوقی در آنجا فعالیت داشته باشند که نسبت به این فضای مشارکتی شناخت لازم را داشته باشند، یکی از معضلات ما نحوه برخورد اداره کل حقوقی و نیز نحوه برخورد بازرسی شهرداری تهران است، با توجه به اینکه اولویت ما در حال حاضر حمل و نقل عمومی است، لذا درخواست می‌شود ارائه گزارش در این خصوص به صورت مستمر انجام شده و یک پاداش ویژه برای آن دسته از کارمندان و مدیران شهرداری که واقعا پروژه‌های مشارکتی سودآور را برای شهر و شهرداری به ارمغان می‌آورند، در نظر گرفته شود.
 
تهران نیازمند ۵۰۰ میلیارد پروژه های مشارکتی است
حجت الاسلام آقامیری، عضو دیگر شورا در ادامه روند بررسی این گزارش گفت: اکثر افرادی که با شهرداری در دوره‌های گذشته مشارکت داشته و یا قصد مشارکت دارند، این ذهنیت را دارند که هر کسی با شهرداری مشارکت داشته متضرر شده و این ذهنیت منفی در تمام افرادی که قصد مشارکت با شهرداری را دارند، وجود دارد.  
آقامیری افزود:این حاصل یکی دو سال اخیر نیست بلکه مربوط به گذشته می‌شود و نیاز دارد حداقل در دوره باقی مانده نوع نگاه در این باره تغییر یابد ضمن اینکه قراردادهایی که منعقد می‌شود باید قراردادهای محکمی بوده و دستخوش تغییرات سلیقه‌ای توسط مدیریت‌های مختلف نشود، چرا که متاسفانه برخوردهای سلیقه ای یکی از آفت‌های پروژه‌های ناتمام است که باعث ایجاد گرفتاری برای مدیریت‌های بعدی می‌شود. 
آقامیری در ادامه در خصوص زمان جذب سرمایه‌گذار نیز گفت: زمانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس مدت زمان جذب سرمایه‌گذار ۴۵ دقیقه بوده و در کشور ما ۴۵۰ روز است که این به دلیل عدم وجود آیین نامه و ضوابطی است که بتوان بر مبنای آن پروژه‌ها را تعریف کرد. 
وی افزود: ۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی برای کلان شهری مثل تهران عدد بالایی نیست، در کلان شهرهای دیگر ما شاهد عددی سه چهار برابری هستیم، با توجه به ظرفیت های موجود تهران حداقل باید ۵۰۰ هزار
میلیارد تومان جذب سرمایه ناشی از پروژه‌های مشارکتی داشته باشد و این مستلزم آن است که در دوره مدیریتی جدید تغییر ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند برای پروژه‌های مشارکتی وارد گود شهرداری تهران شوند. 
 
قائمی: ضرورت آموزش نیروهای سازمان سرمایه گذاری 
علی اصغر قائمی عضو شورا نیز در قالب تذکری عنوان کرد: در برنامه چهارم شهرداری در بحث منابع ۸۵ هزار میلیارد تومان از منابعی که در برنامه پیش بینی شده است به جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی اختصاص داده شده است؛ سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که در حال حاضر برنامه سازمان سرمایه‌گذاری برای این بخش چیست و در طی چهار سال برنامه چهارم چه پیش بینی برای جذب این حجم از منابع کرده است؟ سوال دیگر در مورد اطلس شهر تهران است اینکه کی به نتیجه رسیده و چه زمان رونمایی می‌شود؟
وی در ادامه تاکید کرد: سازمان سرمایه‌گذاری از جمله سازمان‌هایی است که علاوه بر مشتریان ملی، مشتریان بین‌المللی نیز دارد، هنگام مراجعه به سایت این سازمان اثری از تعامل و تبادل با غیر فارسی زبانان متاسفانه مشاهده نمی‌شود، سایت سازمان سرمایه‌گذاری به عنوان هویت دیجیتالی این سازمان که همزاد هویت واقعی آن است باید کاملاً بیان کننده وضعیت خود سازمان باشد این در حالی است که هنگام مراجعه به سایت سازمان انبوهی از مستندات قدیمی را مشاهده می کنیم.
قائمی برای رفع و به حداقل رساندن مشکلات پیشنهاد داد: تعدادی از نیروهای این سازمان، دوره های پیشرفته سرمایه گذاری را آموزش ببینند.
 
انتقاد کاشانی از عدم نگاه واحد در سرمایه گذاری
در جریان بررسی این گزارش، حبیب کاشانی، عضو دیگر شورا نیز متذکر شد: مسئله این است که ما یک نگاه واحد در سرمایه‌گذاری نداریم اینکه امروز ما در سال ۱۴۰۲ متوجه می‌شویم که پروژه‌ها به خوبی انجام نشده و ضمانتی برای آن وجود ندارد، قابل قبول نیست، اگر در ثبات مدیریت و در ثبات روش تغییر ایجاد نشود همچنان شاهد این وضع خواهیم بود، مشارکت باید معنا داشته باشد و عنوان برنده یا بازنده در قرارداد نداریم، قرارداد باید برای سرمایه‌گذار مقرون به صرفه باشد، اگر این نگاه اصلاح نشود شاهد ادامه این روند در دوره‌های آتی نیز خواهیم بود.
 
پیشنهاد نجفی برای ایجاد سامانه سرمایه گذاری برای مشارکت شهروندان
پس از کاشانی، سوده نجفی، عضو هیات رئیسه شورا نیز متذکر شد: آنچه در حکمرانی مدیریت شهری دنیا انجام می‌شود به نقش و نگاه به مردم و سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت‌های مردمی در اداره شهر اشاره دارد، آنچه در اینجا مشاهده می‌شود نشان می‌دهد که این شرکت به سمت سرمایه‌گذاران رفته است لذا پیشنهاد می‌شود که مردم حضور فعال در اداره شهر داشته باشند و سامانه ای برای قرار دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شود تا سرمایه گذاران فرصت مشارکت داشته باشند. 
 
در ادامه فروزنده، معاون اقتصادی شهرداری در پاسخ به تذکرات و پیشنهادات ارائه شده توضیح داد: در حوزه سرمایه‌گذاری شهردار تهران چند رویکرد را دنبال کرده است؛ نخست اینکه اعتماد سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند جلب شود که در این راستا ۱۶ پروژه مورد مذاکره قرار گرفته و در حال بررسی و پیگیری است و بخشی از آن حل شده است. 
وی افزود: اقدام بعدی شناسایی ظرفیت‌هاست که بخشی از امر هم انجام شده است و مهم‌ترین اقدام در اینجا حل کردن مشکل فرآیند انجام کار است ما هرگز این نگاه را نداشتیم که سرمایه‌گذار قصد فساد دارد در این راستا با طرح صندوق پروژه به دنبال جذب سرمایه‌های خرد نیز هستیم چرا که معتقدیم اگر مردم روی پروژه‌های کوچک در مناطق فعال شوند، احساس مالکیت داشته و در پروژه‌ها مشارکت خواهند کرد.

 

گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:

yun.ir/ahuus5

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: